ניהול בית ספר הוא תפקיד דינמי הידוע כאתגר לא קטן. הניהול הינו רב-ממדי, מרובה תחומי אחריות , דילמות, משימות, אתגרים לצד חוויות מרגשות ושליחות גדולה ומשמעותית.
על המנהל.ת העומד.ת בראש בית הספר, מוטלת אחריות כוללת ורחבה על כל מה שנעשה בבית הספר. אחריות זו, במובנה העמוק, איננה ניתנת לחלוקה ולהאצלה לאנשי מקצוע אחרים בבית הספר, וגם לא לסגן מנהל משמעותי, אלא היא משוייכת לתפקידו של המנהל בלבד.
המנהל כעומד בראש הפירמידה הבית–ספרית, אחראי ,למינהל תקין ולניהול התקציב הבית ספרי, לביטחון ולבטיחות כעל המנהל חלה האחריות המלאה על עשרות אנשי צוות ומאות תלמידים ומשפחות. הוא זה שאמון על הובלת צוות המורים ועובדי בית הספר ופיתוחם, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אישית, ליצור נהלי עבודה ושגרות, ליצור קשרי עבודה טובים עם שותפיו החוץ בית ספריים ועם גופים וספקים , כמו גם הקשר עם שותפי החינוך השונים- קהילת ההורים ו גורמים במשרד החינוך וברשות המקומית.
המשימות הללו לצד האחריות הגבוהה יוצרים תפקיד מורכב ביותר שמי שממלא אותו ולא נעזר בגורמי מקצוע רלוונטים , עלול למצוא את עצמו בעומס תפקודי ורגשי ובקושי בהתנהלות אל מול ההיבטים השונים והרבים של התפקיד.
מהניסיון שלנו במכון צור, מנהלים רבים נתקלים בקשיים שמגיעים:
מהורים עם דרישות שונות ; ממפקח מתנכל או חלש ; מגורמים באגף החינוך, מחוסר שיתוף פעולה של גורמים באגף החינוך ;מכניסת פוליטקה למוסד החינוכי ;מתלמיד מקשה ; ממורים בעלי אינטרס ;מהישגים בית ספריים נמוכים ; מחוסר גיבוי מערכתי.
אנו כאן במרכז צור מציעים לך ליווי דיסקרטי ותמיכה בסוגיות ניהוליות שונות ומורכבות: נעזור לך המנהל.ת
- לעבוד לפי סדר עדיפויות שיאזן את המשימות והלחצים.
- להכין את עצמך למפגש הערכה עם המפקח.ת: נעבוד יחד על המדדים על פיהם הינך נבחן:
- עיצוב חזון ותכנון אסטרטגי
- שיפור ההוראה, הלמידה והחינוך
- הנהגת צוות בית-הספר ופיתוחו המקצועי
- ניהול קשרי גומלין עם הקהילה
- מנהיגות ויכולת למידה אישית
- אתיקה ודוגמא אישית
- יכולת לשקף למשב ולהעריך את התיפקוד של הצוות ולייצר גבולות.
- להכין את מפגשי הסטטוס
נעזור לך לתכנן את המפגש. נתאים את תכני המפגש למועד המפגש- קיים הבדל גדול בין מפגש שמתקיים בתחילת השנה לבין מפגש שמתקיים באמצע או בסוף השנה.
- הכנה לקראת נאומים: בכנסים , בחגים, בטקסים- תחילת שנה, סוף שנה, טקס סיום: כיתה ו', ח', י"ב.